برای خرید فالوور با کیفیت مناسب از سایت ایران سوشال پنل کلیک کنید
آیا میدانستید که تخمین زده میشود که نرخ رشد صنعت دیجیتال مارکتینگ در 10 سال آینده از نرخ رشد تمامی صنایع دیگر (رویهمرفته) بیشتر خواهد بود؟ اگر میخواهید جزو افرادی باشید که در سالهای آینده از ثمرههای رشد این صنعت میچشند و بهرهای میبرند، امسال بهترین زمان برای قدم گذاشتن در بازار کار دیجیتال مارکتینگ است.
اگر روحیه خلاقی دارید، اهل ارتباط با دیگران هستید، ایده پردازی را دوست دارید و از تکنولوژی لذت میبرید، در این مطلب همراه ما باشید؛ زیرا شما آفریده شدهاید که یک «دیجیتال مارکتر» شوید!
در این محتوا قصد داریم بازار کار دیجیتال مارکتینگ، درآمد دیجیتال مارکتینگ، زمینههای شغلی این حرفه، میزان تقاضای بازاریابی دیجیتال و آینده شغلی شما در این حوزه را بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا بر روی این نقاط مبهم و تاریک نور بتابانیم!
بازاریابی دیجیتال به زبان ساده: هنری فراتر از مرزها برای جذب مشتری!
شغل مارکتینگ چیست؟ همه ما قبلاً عبارت «دیجیتال مارکتینگ» را شنیدهایم. اما این عبارت کمی مبهم است، زیرا حوزههای زیادی را در بر میگیرد. بیایید با یک داستان ماجرا روشن کنیم:
فرض کنید یک کسب و کار جدید توسط شخصی به نام «آقای پارسا» راهاندازی شده است. اما هنوز کسی آن را نشناخته است و محصولاتش در بازار شناخته نشدهاند. در اینجا، یک دیجیتال مارکتر به نام «خانم نگار» وارد ماجرا میشود!
وظیفه نگار به عنوان یک دیجیتال مارکتر، این است که از طریق کانالهای مختلف اینترنتی کسب و کار آقای پارسا را به مردم معرفی کند و آنها را به محصولاتش جذب کند. (کانالهای مختلف اینترنتی مثل رسانههای اجتماعی، موتورهای جستجو، ایمیل، و…) او با هنر مارکتینگ اینترنتی، داستان برند آقای پارسا را به شکلی جذاب و متفاوت روایت میکند تا مخاطبان را به خود جذب کند.
به طور خلاصه، کار و وظایف دیجیتال مارکتر شامل سه نقش اصلی است:
- آگاهیدهی درباره برند (اگر مردم ندانند برند «آقای پارسا» وجود دارد، چطور از او خرید کنند؟)
- جذب مخاطبان و اتصال آنها به شرکت
- افزایش فروش محصولات
برای خرید فالوور با کیفیت مناسب از سایت ایران سوشال پنل کلیک کنید
تقاضا برای مشاغل دیجیتال مارکتینگ در بازار چقدر است؟
بر اساس گزارش سایت EMR بازار جهانی دیجیتال مارکتینگ در سال 2022 به ارزشی نزدیک به 321 میلیارد دلار رسید. انتظار میرود این بازار بین سالهای 2023 و 2028 رشدی معادل 13/1% CAGR (نرخ رشد مرکب سالانه) را به خود ببیند. یعنی اگر ارزش این بازار تا سال گذشته حدود 321 میلیارد دلار بوده است، احتمالاً تا سال 2028 به حدود 671.86 میلیارد دلار خواهد رسید! رشدی بینظیر و امیدوارکننده!
بعلاوه، تا سال 2027 نزدیک به 6 میلیارد کاربر اینترنت در جهان وجود خواهد داشت؛ (این آمار در حال حاضر 5.18 میلیارد کاربر است.) در نتیجه افرادی که از طریق کانالهای دیجیتال، محتوا مصرف میکنند و محتوا تولید میکنند نیز پیوسته افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین، تقاضا برای استخدام بازاریابان دیجیتال ماهر نه تنها کمتر نمیشود، بلکه روزبهروز بیشتر و بیشتر خواهد شد.
به گفته لینکدین، دیجیتال مارکتینگ در سال 2023 یکی از مهارتهای برتر برای ارتقای شغل شماست. همه این عوامل نشان میدهد که اکنون بهترین زمان برای یادگیری مهارتهای جدید و شروع این حرفه است!
نگاهی بر میزان تقاضای بازار دیجیتال مارکتینگ در ایران
با جستجویی ساده در سایت «جابینجا» متوجه میشویم که در حال حاضر بیش از 900 موقعیت شغلی فعال در زمینه دیجیتال مارکتینگ وجود دارد؛ (که آمار بسیار خوبی است.) این در حالی است که بسیاری از حوزههای دیجیتال مارکتینگ ممکن است با نامهای دیگری مثل «تولیدکننده محتوا» یا «کارشناس سئو» شناخته شوند. یعنی با جستجو کردن این عناوین، موقعیتهای شغلی بسیار بیشتری نیز خواهیم یافت. (برای مثال بیش از 900 موقعیت شغلی فعال برای کارشناس سئو در جابینجا وجود دارد!)
حال در نظر بگیرید که این آمار فقط مربوط به یکی از سایتهای کاریابی در ایران است. قطعاً اگر جستجوی وسیعتری داشته باشیم، این آمار چند برابر خواهد بود. با رجوع به این آمار، متوجه میشویم که بازار کار دیجیتال مارکتینگ یکی از پرتقاضاترین بازار کارهای ایران است.
درآمد دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟ درآمد شغل دیجیتال مارکتینگ
درآمد بازاریابی اینترنتی بسته به تحصیلات، تجربه، موقعیت مکانی، عنوان شغلی و مهارتهای شما متفاوت است. در ایران هم ماهی 10 تا 70 میلیون تومان درآمد خواهید داشت.
در اینجا میانگین حقوق یک مدیر بازاریابی دیجیتال در کشورهای دیگر را آوردهایم:
برای خرید فالوور با کیفیت مناسب از سایت ایران سوشال پنل کلیک کنید